J’s topp 10

J’s topp 10

Sallad

Nu är det dax för mig att komma tillbaka till mina rutiner. Har varit totalt sänkt några dagar och kommit ur mina rutiner. Istället har det blivit godis och tv-soffan. Så är det, och så får det vara. Tänk så lätt det är att tappa sina rutiner, det måste man tillåta sig i bland, eller hur? Men det påverkar mig så negativt, mentalt och fysiskt. Så nu är det dax att komma tillbaka!

 

Jag har mina rutiner varje dag för att jag ska må så bra som möjligt, så här kan de se ut:

1. Börjar alltid morgonen med ett glas citronvatten. Effekterna är många men här kommer några effekter: balanserar PH-värdet i kroppen, minskar inflammationer, stärker immunförsvaret (c-vitamin) bättre andedräkt.

2. Minst 15 min yoga och andningsövningar. Mjukar upp kroppen och jag känner mig stark och redo att ta tag i dagen.

3. Frukost i lugn och ro, jag går upp i god tid innan resten av familjen vaknar för att hinna med yoga och frukost-sen är jag redo för dagen! Inget stress, njuter av frukosten där jag går igenom punkt 4.

4. Går igenom dagen och mitt förhållningssätt, medvetenhet och glädje

5. Hälsosam mat. Jag väljer hälsosamma alternativ och ser till att jag har det jag behöver hemma.

6. Vardagsmotion Jag skiljer på vardagsmotion och träning. Viktigt att få till rörelse varje dag.

7. Tränar 5 dagar/veckan. Kan ibland vara en utmaning i vardagen. Men då får man uppskatta det som blir av.

8. Hälsojuice. Har min favorit med morotsjuice, ingefära, spenat, jordgubbar, färsklime och gurkmeja.

9. Gör aktiva val. Det är jag som bestämmer över mitt liv.

10. Sömnen. Jag prioriterar sömnen för att vara mitt bästa jag och prestera på topp. Jag vill vara pigg, frisk, hantera stress bättre. Man gör bättre val när man är utvilad, man blir smartare vilket leder till att jag inte hamnar i ”sockerträsket” för att jag är så trött och behöver snabb kick.

Som för alla andra så måste även jag kämpa med mina mål och rutiner. Jag försöker att inte vara så hård mot mig själv utan ser framåt och tar nya tag. Det tar lång tid innan en ny rutin/vana sitter och det gäller att nöta, nöta nöta.

Kram J

2 thoughts on “J’s topp 10

  1. Återigen Jenny – spot on!
    Gillar det du skriver!
    Hade just en v m skit sömn och hamnade i sockerträsket igår och idag och tappade mina rutiner och blir skitdålig. Så du har så rätt så!
    Men ibland är det inte man själv som styr utan saker händer och då är det som du säger acceptera läget
    Och så komma igen .
    Kram på dig fining!

Lämna ett svar