För stressad för att stressa ner?

För stressad för att stressa ner?

img_5774

För stressad för att stressa ner – känner ni igen er?

När jag tidigare arbetade som mest aktivt som personlig tränare så hade jag många kvinnor som klienter. De ville komma i form, äta bättre, träna mer och effektivare. Vilket innebar nya mål för dem och ännu fler krav på sig själva. Många av dessa klienter var även stressade. När vi gick igenom hur deras liv såg ut så var det nästan omöjligt att få in något mer i vardagen utan att de behövde slå knut på sig själv.

Mitt råd blev då som ofta – börja med att hitta vardagsmotion så att det blir en rutin. Lägg sedan på ett par power-walks i veckan. Prioritera bort något i ditt liv, innan du lägger till något mer.

Träningen får inte bli ett ytterligare stressmoment. När jag hade föreslagit lugnare övningar eller andningsövningar så blev det motsatt effekt – de blev mer stressade. Det var slöseri med tid. De var alltså för stressade för att tagga ner. Känner ni igen er?

Efter några veckor kom de tillbaka. De hade tänkt över livspusslet, börjat röra sig mer i vardagen, promenaderna blev till lyx och de hade även börjat så smått med att ändra lite på matvanorna. De hade skapat mer energi!

Är det dags för Dig att komma igång med träningen. Då är en långsiktig och hållbar planering med tydliga delmål det enda som fungerar i längden – om du vill jobba för en livslång hälsosam livsstil och inte något quick-fix.

En enkel och billig investering i dig själv är yoga och meditation. Meditation påverkar hjärnan på djupet. Forskning visar att meditation påverkar hjärnan så att man blir gladare och får en mera optimistisk livssyn. Man får ett starkare immunförsvar och inte lika oroad. Det centrum där alla sinnesintryck samordnas finns i främre delen av hjässloben, en del av storhjärnan. Vid meditation minskar hjärnaktiviteten i det området så att vi tappar uppfattningen om tid, rum och vårt eget ”jag”.

Fysisk aktivitet sänker halterna av stresshormoner i kroppen. Under stressiga perioder är det därför extra viktigt att äta bra och näringsrik mat. Det är även viktigt att få in skratt och glädje i vardagen, då sätts andra hormoner igång som motverkar stress. En harmonisk kropp tillverkar rätt mängd hormoner, den andas in mera syre och den gör sig lättare av med slaggprodukter. När själen mår dåligt blir kroppen sjuk, och när själen mår bra håller vi oss friskare. Kropp och själ hänger samman.

Jag håller yoga klasser med stressreducering i fokus, andningsövningar och meditation. Välkomna på måndagar kl 20:30 på Balance 4 You. Mer info på min hemsida.

Kram J

One thought on “För stressad för att stressa ner?

Lämna ett svar